Okładka wykonana przez: Aleksandra Wrona

Tydzień LGBT+ w Lidlu? Nie, to powracający fejk

W mediach społecznościowych krążą informacje, według których sieć dyskontów Lidl miałaby wprowadzić w Polsce „Tydzień LGBT+”, czego zwiastunem mają być umieszczone na plakatach produkty oznaczone tęczowymi symbolami. Czy faktycznie oferta Lidla przewiduje taki asortyment? Sprawdzamy.

Na początku czerwca 2025 r. użytkowniczka X @browaritha opublikowała grafikę, na której widoczny jest logotyp marki Lidl, tytuł „Tydzień LGBT+ w Lidlu od poniedziałku” oraz zestaw kilku różnych produktów. Autorka posta skomentowała grafikę: „ideologia woke w nadzych sklepach…”.

Wpis użytkowniczki @browaritha na portalu X został wyświetlony około 400 tysięcy razy, udostępniony ponad 300 razy i skomentowany ponad 100 razy (stan na 10.06.2025).

Tę samą grafikę opublikowało także kilkoro innych użytkowników na X. W większości były to posty z dość dużymi zasięgami, opatrzone komentarzami typu: „Już wiem gdzie nie zrobię zakupów” czy „W Lidlu nie kupujemy”, a więc z sygnalizowaniem protestu konsumenckiego wobec sieci Lidl.

W skrócie

Czym jest Miesiąc Dumy?

Czerwiec to Miesiąc Dumy (Pride Month) osób LGBTQIA+, obchodzony celem upamiętnienia Stonewall, a więc serii protestów z 1969 roku, które wybuchły po brutalnym nalocie policji na bar gejowski w Nowym Jorku. Wydarzenie to uznawane jest za przełomowy moment w historii ruchu LGBTQIA+ zarówno w Stanach Zjednoczonych, jak i na świecie. Od tego czasu zaczęły powstawać kolejne ruchy i organizacje zajmujące się aktywizmem na rzecz osób LGBTQIA+. W 1970 roku, w rocznicę Stonewall, odbył się pierwszy marsz równości i od tego czasu czerwiec stał się miesiącem, w którym społeczność osób LGBTQIA+ organizuje marsze i demonstracje na rzecz równych praw. W 1999 roku po raz pierwszy prezydent USA, Bill Clinton, ogłosił czerwiec „Miesiącem Dumy Gejów i Lesbijek”, a 12 lat później Barack Obama ogłosił czerwiec „Miesiącem Dumy osób LGBT”, włączając zatem osoby biseksualne oraz transpłciowe.

W związku z tym w czerwcu wiele firm – zwłaszcza globalnych – publikuje posty, zmienia logotypy, wypuszcza specjalne linie produktów lub na inne sposoby pokazuje symboliczne wsparcie dla społeczności osób LGBTQIA+. Od lat robią to np. takie światowe firmy jak Nike, Apple czy IKEA.

To nie pierwszy raz

To właśnie ta sezonowa aktywność marek w czerwcu bywa punktem wyjścia dla fałszywych narracji. W tym kontekście ponownie zaczyna krążyć również nieprawdziwa informacja o „tygodniu LGBT+” w Lidlu, która w internecie pojawia się już od co najmniej pięciu lat w różnych wersjach. Można ją spotkać zarówno w formie stylizowanej na gazetkę sieci Lidl, jak w analizowanym powyżej poście, jak i w formie fotomontażu, w którym grafika umieszczona jest w gablocie przed sklepem.

Wpis z tą samą grafiką z 25.06.2020 roku.

Co więcej, portal TVPInfo podaje, że skontaktował się z Director of Corporate Affairs Lidl Polska, Aleksandrą Robaszkiewicz, która potwierdziła, że „Reklama jest fałszywa i nie wprowadzaliśmy tego typu artykułów do oferty”.

 „Tydzień LGBT+” w Lidlu nie miał zatem nigdy miejsca i w tym roku również jest to jedynie fałszywa informacja.

  • Językoznawczyni, retoryczka, edukatorka i naukowczyni. W Stowarzyszeniu Pravda od czerwca 2025 zajmuje się fact-checkingiem. Jej największą pasją jest badanie komunikacji, przede wszystkim perswazyjnej.

Picture of Kinga J. Rogowska
Kinga J. Rogowska
Językoznawczyni, retoryczka, edukatorka i naukowczyni. W Stowarzyszeniu Pravda od czerwca 2025 zajmuje się fact-checkingiem. Jej największą pasją jest badanie komunikacji, przede wszystkim perswazyjnej.