W mediach społecznościowych krążą informacje, według których sieć dyskontów Lidl miałaby wprowadzić w Polsce „Tydzień LGBT+”, czego zwiastunem mają być umieszczone na plakatach produkty oznaczone tęczowymi symbolami. Czy faktycznie oferta Lidla przewiduje taki asortyment? Sprawdzamy.
Na początku czerwca 2025 r. użytkowniczka X @browaritha opublikowała grafikę, na której widoczny jest logotyp marki Lidl, tytuł „Tydzień LGBT+ w Lidlu od poniedziałku” oraz zestaw kilku różnych produktów. Autorka posta skomentowała grafikę: „ideologia woke w nadzych sklepach…”.
Tę samą grafikę opublikowało także kilkoro innych użytkowników na X. W większości były to posty z dość dużymi zasięgami, opatrzone komentarzami typu: „Już wiem gdzie nie zrobię zakupów” czy „W Lidlu nie kupujemy”, a więc z sygnalizowaniem protestu konsumenckiego wobec sieci Lidl.
W skrócie
Nie ma żadnych oficjalnych informacji ani zapowiedzi, by w Lidlu w Polsce miał odbyć się „Tydzień LGBT+”. Grafiki, które krążą po internecie na ten temat, wracają od paru lat podczas obchodów Miesiąca Dumy, nie mają natomiast oparcia w rzeczywistości.
Czym jest Miesiąc Dumy?
Czerwiec to Miesiąc Dumy (Pride Month) osób LGBTQIA+, obchodzony celem upamiętnienia Stonewall, a więc serii protestów z 1969 roku, które wybuchły po brutalnym nalocie policji na bar gejowski w Nowym Jorku. Wydarzenie to uznawane jest za przełomowy moment w historii ruchu LGBTQIA+ zarówno w Stanach Zjednoczonych, jak i na świecie. Od tego czasu zaczęły powstawać kolejne ruchy i organizacje zajmujące się aktywizmem na rzecz osób LGBTQIA+. W 1970 roku, w rocznicę Stonewall, odbył się pierwszy marsz równości i od tego czasu czerwiec stał się miesiącem, w którym społeczność osób LGBTQIA+ organizuje marsze i demonstracje na rzecz równych praw. W 1999 roku po raz pierwszy prezydent USA, Bill Clinton, ogłosił czerwiec „Miesiącem Dumy Gejów i Lesbijek”, a 12 lat później Barack Obama ogłosił czerwiec „Miesiącem Dumy osób LGBT”, włączając zatem osoby biseksualne oraz transpłciowe.
W związku z tym w czerwcu wiele firm – zwłaszcza globalnych – publikuje posty, zmienia logotypy, wypuszcza specjalne linie produktów lub na inne sposoby pokazuje symboliczne wsparcie dla społeczności osób LGBTQIA+. Od lat robią to np. takie światowe firmy jak Nike, Apple czy IKEA.
To nie pierwszy raz
To właśnie ta sezonowa aktywność marek w czerwcu bywa punktem wyjścia dla fałszywych narracji. W tym kontekście ponownie zaczyna krążyć również nieprawdziwa informacja o „tygodniu LGBT+” w Lidlu, która w internecie pojawia się już od co najmniej pięciu lat w różnych wersjach. Można ją spotkać zarówno w formie stylizowanej na gazetkę sieci Lidl, jak w analizowanym powyżej poście, jak i w formie fotomontażu, w którym grafika umieszczona jest w gablocie przed sklepem.
Co więcej, portal TVPInfo podaje, że skontaktował się z Director of Corporate Affairs Lidl Polska, Aleksandrą Robaszkiewicz, która potwierdziła, że „Reklama jest fałszywa i nie wprowadzaliśmy tego typu artykułów do oferty”.
„Tydzień LGBT+” w Lidlu nie miał zatem nigdy miejsca i w tym roku również jest to jedynie fałszywa informacja.