Okładka wykonana przez: Emilia Roskosz

Czy UE wprowadza zakaz naprawy starych samochodów?

Jeden z tweeterowiczów poinformował, że Unia Europejska planuje wprowadzić zakaz naprawiania samochodów starszych niż 15 lat. Sprawdźmy, czy posiadacze pojazdów tego typu będą zmuszeni zmienić swoje auta na nowsze modele.

Motoryzacja dla bogaczy

„Obywatele Unii Europejskiej w tym Polacy to stado baranów, które rządzone jest nakazami, zakazami i karami.” – w ten sposób użytkownik platformy X skomentował artykuł ze strony Kancelarii Lega Artis.

Zrzut ekranu wpisu o zakazie naprawy aut starszych niż 15 lat z 17 listopada 2024 roku.

Tweet zdobył ponad 125 tysięcy wyświetleń, a w sekcji komentarzy oprócz głosów niezadowolenia pojawiła się krytyka autora wpisu. „To jest kłamstwo. Nie umiesz zrobić fact – check’u, czy celowo dezinformujesz?” – ta uwaga użytkowniczki Marta Habior zebrała ponad 8 tysięcy wyświetleń. 

Zrzut ekranu przedstawiający uwagę Marty Habior.

Zakaz naprawy starych aut okazał się sensacyjną wiadomością, którą rozpowszechniali nie tylko użytkownicy X. Materiały informujące o rzekomym zakazie UE pojawiły się także na TikToku i Facebooku. W sieci znajdziemy również artykuły dotyczące tej kwestii, które zostały opublikowane już kilka miesięcy temu. Okazuje się, że o zakazie naprawy starych aut nie mówi się po raz pierwszy. 

Kancelaria Lega Artis

Artykuł załączony do tweeta Pawła Michalskiego pochodzi ze strony internetowej Kancelarii Lega Artis. W ubiegłym roku poruszyliśmy temat tej organizacji, która regularnie wzbudza kontrowersje ze względu na popularyzowanie fake newsów. Kancelaria Lega Artis zamieszczała m.in. artykuły zawierające nieprawdziwe informacje dotyczące konfliktu zbrojnego na Ukrainie. Warto zauważyć, że w zakładce „Regulamin strony” widnieje zapis, że administrator strony nie ponosi odpowiedzialności za „prawdziwość ani staranność w opisywaniu faktów, zdarzeń lub osób”.

Wpasuj się w 55

„Proponowane przepisy UE, które mają wejść w życie już w najbliższych latach, mają ograniczyć możliwość naprawy samochodów starszych niż 15 lat, szczególnie w przypadkach poważnych usterek, takich jak awarie silnika, układu hamulcowego czy kierowniczego” – tak brzmi fragment artykułu, na który powołuje się autor wpisu na platformie X. W tekście tym Ignacy Michałowski, redaktor naczelny Kancelarii Lega Artis, wspomina o unijnym programie „Fit in 55”. Ma on na celu zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych w UE o co najmniej 55% do 2030 roku.

Co z samochodami?

Wśród projektów mających poprawić sytuację środowiskową na terenie Unii Europejskiej znajdziemy postanowienia dotyczące nowych norm emisji CO₂ dla samochodów osobowych i dostawczych. W rozporządzeniu na ten temat pojawiły się informacje wyłącznie o zachętach regulacyjnych dotyczących produkcji oraz nabywania nowych pojazdów zeroemisyjnych. Producent samochodów, który spełnia określone wymagania co do sprzedaży pojazdów bezemisyjnych i niskoemisyjnych, może zostać nagrodzony rozluźnieniem nakazów dotyczących docelowego poziomu emisji CO2.

W jednym z projektów Komisji zawarto plany dostosowania przemysłu do 100% redukcji emisji do 2035 roku dla nowych samochodów osobowych i dostawczych. Pojazdy spalinowe, które już zostały zakupione, nadal będą mogły być wykorzystywane i dostępne na rynku wtórnym.

Co z naprawami samochodów? Internautów zaniepokoił art. 1 części A załącznika do jednego z projektów unijnych, który brzmi: „Naprawa pojazdu jest niemożliwa z technicznego punktu widzenia, jeśli (…) wymaga wymiany silnika, skrzyni biegów, karoserii lub zespołu podwozia, skutkującej utratą pierwotnej tożsamości pojazdu”. W rozmowie z Demagogiem Adalbert Jahnz, rzecznik Komisji Europejskiej, wyjaśnił, że przepis dotyczy jedynie niewielkiej części aut, dla których dany element (np. silnik czy karoseria) jest cechą charakterystyczną, a nie wszystkich standardowych samochodów.

Nie trzeba zmieniać pojazdu

Podsumowując, informacja zawarta w omawianych wpisach jest fałszywa. Żaden zakaz naprawy aut starszych niż 15 lat nie został ani nie planuje się, aby został wprowadzony. Ich właściciele mogą nadal je serwisować. Unia Europejska dąży do redukcji emisji gazów cieplarnianych, promując pojazdy zeroemisyjne oraz stopniowo wycofując nowe auta spalinowe, ale nie nakłada ograniczeń na kierowców. Dlatego posiadacze starszych pojazdów mogą być spokojni – nie trzeba ich wymieniać.

Więcej o zakazie naprawy starych aut możecie przeczytać na stronach Stowarzyszenia Demagog i Konkret24.

Picture of Dominika Chronowska
Dominika Chronowska
Pasjonatka komunikacji medialnej oraz nurkowania w odmętach internetu. Prelegentka na konferencjach naukowych związanych z konfliktami zbrojnymi, nowymi technologiami i bezpieczeństwem.