Jak Facebook walczy z dezinformacją?

Ten tekst przeczytasz w 4 minuty

Portale społecznościowe vs. fałszywe informacje

Zarówno Instagram, jak i Facebook starają się walczyć z problemem dezinformacji w sieci według tych samych standardów. W tym celu usuwają fałszywe konta, promują umiejętności korzystania z informacji i utrudnianiają spamerom zarabianie na swojej działalności. 

Działalność zewnętrznych weryfikatorów

Aby sprawniej identyfikować, weryfikować i oznaczać fałszywe informacje, od maja 2019 Instagram współpracuje z 45 niezależnymi weryfikatorami informacji na całym świecie, czyli organizacjami certyfikowanymi przez niezależną sieć IFCN (International Fact-Checking Network).Weryfikatorzy informacji przeprowadzają kontrole, sprawdzają fakty i oceniają, czy wiadomości są prawdziwe.

Zmniejszenie zasięgu fałszywych informacji

Gdy zewnętrzny weryfikator informacji zidentyfikuje fałszywą informację, zmienioną treść lub treść bez kontekstu, będzie ona pojawiała się niżej w Aktualnościach. Strony i witryny, które regularnie udostępniają fałszywe informacje, mają ograniczany zasięg oraz tracą możliwość zamieszczania reklam. To znacznie zmniejsza liczbę osób, które ją zobaczą.

Oznaczanie

Post, który został uznany za fałszywy, oznaczany jest specjalną etykietą, zasłaniającą zawartość. Dotknij opcji Zobacz post, aby go wyświetlić lub opcji Zobacz dlaczego, aby dowiedzieć się, która organizacja zajmująca się weryfikacją informacji uznała post za fałszywą informację i dlaczego.

Technologie w walce z fake newsami 

Każdy wpis w internecie może być wielokrotnie powielony. Kopie są niemal identyczne z oryginalną informacją, ale mogą występować niewielkie różnice, takie jak inne kadrowanie lub inny filtr zdjęcia. Do ich wykrywania wykorzystywane są technologie uczenia maszynowego, aby weryfikatorzy informacji mogli skupić się na nowych informacjach.

Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie 7-2-1024x1024.png

Jak ochronić się przed fałszywymi informacjami?

  • Przyjrzyj się zdjęciom – czy nie są zmanipulowane lub wyrwane z kontekstu.
  • Nie ufaj nagłówkom – mogą okazać się tylko “click baitami”.
  • Sprawdź, czy post pochodzi z zaufanego źródła.
  • Uważaj na nietypowe formatowanie postów i kont.
  • Sprawdź, czy daty dotyczące wydarzeń mają sens i nie zostały zmienione.
  • Sprawdź źródła informacji osoby, która zamieściła post. Sprawdź dowody.
  • Zastanów się czy post nie jest żartem.
  • Podchodź sceptycznie do postów, które widzisz i udostępniaj tylko te, które są wiarygodne.

Jak zgłosić fałszywą informację na Facebooku?

To bardzo proste!

  • Kliknij obok posta w prawy górny róg, który chcesz oznaczyć jako fałszywy.
  • Kliknij Uzyskaj wsparcie lub zgłoś post.
  • Kliknij Fałszywe informacje, a następnie Dalej.
  • Kliknij przycisk Gotowe.

Twoje zgłoszenie zostanie przesłane do weryfikacji.