Okładka wykonana przez: Aleksandra Wrona

Jak uczniowie szkół podstawowych poradzili sobie w świecie (dez)informacji?

W ramach współpracy ze Światową Organizacją Zdrowia przeprowadziliśmy kampanię #zaszczepfakty, której częścią była lekcja  ? ?Jak poradzić sobie w świecie (dez)informacji?? ? skierowana do uczniów szkół podstawowych.

Jak wyglądała lekcja?

Aby dotrzeć do jak najszerszego grona uczniów, przygotowaliśmy gotowy scenariusz lekcji, który nauczyciele klas 4-6 mogli wykorzystać np. w trakcie lekcji wychowawczych czy lekcji języka polskiego.

Tytułowa strona scenariusza lekcji ?Jak poradzić sobie w świecie (dez)informacji??

W ramach lekcji zapoznaliśmy uczniów z podstawowymi kwestiami i pojęciami takimi jak dezinformacja, fake newsy czy różnica między faktem a opinią.

Szkoła Podstawowa w Świecy

Bardzo zależało na tym, aby w lekcji nie operować na abstrakcyjnych pojęciach, ale bazować na praktycznych przykładach, do których uczniowie szkół będą mogli się odnieść. Tłumacząc trudne pojęcia, używaliśmy sytuacji z życia codziennego, aby wśród uczniów wywołać żywą dyskusję.

W świecie emotikonek

Pokazaliśmy też, na co zwrócić uwagę przeglądając podejrzane strony internetowe i jak nie dać się oszukać internetowym naciągaczom.

W świecie informacji

Wyposażyliśmy uczniów w praktyczne narzędzia, dzięki którym będą w stanie m.in. wykryć fotomontaż. 

W świecie fotomontażu

Jak nauczyciele ocenili lekcję?

W naszej lekcji wzięło udział ponad 2 tysiące uczniów (tych, o których wiemy)!

Mapa przedstawiająca szkoły, które wzięły udział w lekcji ?Jak poradzić sobie w świecie (dez)informacji??

Bardzo cieszymy się, że wielu nauczycieli zdecydowało się podzielić swoją opinią na temat lekcji. Większość edukatorów oceniła naszą lekcję 5/5, za co ogromnie dziękujemy.

Wykres opracowany na podstawie ankiety

W ankiecie, która została umieszczona na końcu lekcji, poprosiliśmy nauczycieli o podzielenie się z nami opinią na temat materiałów, które przygotowaliśmy. Nie spodziewaliśmy się tylu pozytywnych słów! Oto niektóre z nich:

?Materiały przygotowane przez Państwa stowarzyszenie bardzo dobrze wykonane od strony merytorycznej i wyglądu. Lekcja pozwala na aktywność uczniów, wypowiadania się, prowadzenia dyskusji, opowiadaniu o swoich doświadczeniach.?

?Pierwszy raz spotkałam się z bardzo dobrze opracowanymi materiałami na ten temat. Dziękuję:)?

?Lekcja jest bardzo fajna. To, że napisałam, że zbyt długa było plusem tej lekcji. Dlaczego plusem? Dlatego, że mogłam wybrać z niej to, co akurat mi pasowało i było dostosowane do problemów w mojej klasie. Wiele rzeczy wywołało aktywną dyskusję. Wiele z nich było zaskoczeniem dla moich uczniów i wzbogaciło ich wiedzę.?

?Lekcja ciekawa pod kątem zagadnień. Młodzi ludzie mają częsty kontakt ze światem wirtualnym więc były to tematy dotyczące ich zainteresowań i spędzania czasu wolnego.Wywiązały się dyskusje odnośnie przykładów manipulacji z doświadczeń własnych uczniów oraz ich znajomych.?

?Uczniowie mają dużą wiedzę w zakresie informacji umieszczanych w Internecie, ale często byli zaskoczeni, że ich myślenie przebiegało w innym kierunku.?

?Informacje były przydatne nie tylko dla ucznia, ale też dla nauczyciela.?

Aż 97,3% nauczycieli, którzy wypełnili ankietę, poleciłoby lekcję innym nauczycielom ? jest nam niezmiernie miło!

Wykres opracowany na podstawie ankiety

Ogólnopolski Konkurs Plastyczny

Oprócz lekcji, w ramach kampanii #zaszczepfakty zorganizowaliśmy także konkurs plastyczny, w którym wzięło udział ponad 400 uczniów z całej Polski. Dziękujemy wszystkim szkołom, a przede wszystkim nauczycielom, za zaangażowanie i chęć edukacji swoich uczniów w tak ważnych, chociaż często pomijanych, tematach. Cieszymy się, że konkurs cieszył się tyloma pozytywnymi opiniami:

?Była to też okazja, żeby uzmysłowić dzieciom, że tworzenie sztuki to nie tylko piękne obrazki i artysta może a wręcz powinien być społecznie zaangażowanym.?

?Lekcja oprócz cennych wiadomości dla dzieci, pomogła mi zainteresować ich również działaniami twórczymi.?

Wiele szkół udostępniało informacje o naszej kampanii na stronach internetowych. Serdecznie dziękujemy za wszystkie wzmianki i pozytywne opinie o lekcji i konkursie. Mamy nadzieję, że już wktótce zaskoczymy Państwa równie ciekawymi materiałami edukacyjnymi i będziemy mogli wspólnie walczyć o bardziej świadomą przyszłość dla uczniów szkół podstawowych i nie tylko.

Wzmianka o scenariuszu lekcji na stronie Szkoły Podstawowej w Świetlicy
Wzmianki o konkursie plastycznym na stronach szkół podstawowych
  • Wiceprezeska Stowarzyszenia Pravda odpowiedzialna za nadzór nad kwestiami edukacyjnymi, dziennikarskimi oraz za zarządzanie mediami społecznościowymi w naszej organizacji. Swoje bogate doświadczenie zdobywała, pracując w NASK-u, gdzie zajmowała się komunikacją kryzysową i prewencyjną w ramach czołowego zespołu przeciwdziałającego dezinformacji w Polsce. Obecnie przekazuje swoją wiedzę, pisząc artykuły dla Snopes – jednej z największych amerykańskich organizacji zajmujących się fact-checkingiem.

Picture of Aleksandra Wrona
Aleksandra Wrona
Wiceprezeska Stowarzyszenia Pravda odpowiedzialna za nadzór nad kwestiami edukacyjnymi, dziennikarskimi oraz za zarządzanie mediami społecznościowymi w naszej organizacji. Swoje bogate doświadczenie zdobywała, pracując w NASK-u, gdzie zajmowała się komunikacją kryzysową i prewencyjną w ramach czołowego zespołu przeciwdziałającego dezinformacji w Polsce. Obecnie przekazuje swoją wiedzę, pisząc artykuły dla Snopes – jednej z największych amerykańskich organizacji zajmujących się fact-checkingiem.