Jeśli 22 października Trybunał Konstytucyjny orzeknie niekonstytucyjność terminacji ciąży z powodu ciężkiego uszkodzenia płodu, tym samym całkowicie zdelegalizuje prawo do aborcji w Polsce.
Informacja jest fałszywa, ponieważ orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego z 22 października nie delegalizuje prawa do aborcji. Orzeczenie odnosi się do jednego z trzech przypadków, w których można dokonać terminacji ciąży.
Statystyki PAP
Statystyki przytoczone przez PAP na temat aborcji wykonywanych w 2019 roku pokazują, że z 1100 wykonanych aborcji większość, bo prawie 97 procent, była wykonywana z tzw. powodów embriopatologicznych, których zasadność Trybunał Konstytucyjny uznał za niekonstytucyjną. PAP zauważa, że statystyki zawierają zaniżoną liczbę wykonanych aborcji, ponieważ część zabiegów jest wykonywana nielegalnie lub poza granicami kraju.
Orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego
22 października 2020 r. Trybunał Konstytucyjny orzekł, że:
Art. 4a ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 7 stycznia 1993 r. o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży […] jest niezgodny z art. 38 w związku z art. 30 w związku z art. 31 ust. 3 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.
Kiedy może być dokonane przerwanie ciąży?
Możliwość przerywania ciąży reguluje Ustawa z dnia 7 stycznia 1993 r. o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży:
Przerwania ciąży można więc dokonać w trzech przypadkach wymienionych w ustawie. Orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego wskazuje, że niezgodny z Konstytucją jest punkt, który zezwala na dokonanie aborcji w sytuacji dużego prawdopodobieństwa ciężkiego i nieodwracalnego upośledzenia płodu lub nieuleczalnej choroby zagrażającej jego życiu.
Na jakie fragmenty konstytucji powołuje się Trybunał Konstytucyjny?
Trybunał Konstytucyjny powołuje się na trzy artykuły konstytucji:
Co dalej?
Jak czytamy w komunikacie TK:
Omawiając skutki orzeczenia Trybunał stwierdził, że ustawodawca ma prawo, jak i obowiązek, dostosować stan prawny do wydanego wyroku, w tym przeanalizować czy obowiązujące rozwiązania prawne w zakresie wynikającego z art. 71 ust. 2 Konstytucji prawa matki przed i po urodzeniu dziecka do szczególnej pomocy władz publicznych są wystarczające w przypadku gdy art. 4a ust. 1 pkt 2 u.p.r. został wyeliminowany z systemu prawnego.
Dokonanie przerwania ciąży w sytuacji dużego prawdopodobieństwa ciężkiego i nieodwracalnego upośledzenia płodu lub nieuleczalnej choroby zagrażającej jego życiu zostało zdelegalizowane. Jak wynika z przytoczonych przez nas statystyk, w 2019 roku był to najczęstszy powód wykonywania aborcji.