W reakcji na atak Rosji na Ukrainę wiele zachodnich firm (statystyki mówią o ponad 750) podjęło decyzję o kompletnym wycofaniu się z rynku agresora, ograniczeniu bądź zawieszeniu działalności. Nieliczne postanowiły jednak wykorzystać sytuację i pozostać w Rosji, by zmonopolizować swoje sektory. Na “liście wstydu” znajdują się obecnie takie firmy jak Auchan, Decathlon, Oriflame Cosmetics, Asus czy Leroy Merlin. W ostatnim czasie pojawiło się wiele wpisów na temat reklamowania tych firm w mediach, dlatego zdecydowaliśmy się zweryfikować informację o tym, czy w TVN24 wciąż nadawane są reklamy Leroy Merlin.
Informację tę uznajemy za prawdziwą – według serwisu grawre.pl, który zajmuje się śledzeniem bloków reklamowych w telewizji, ostatnia emisja spotu promującego Leroy Merlin na kanale należącym do grupy TVN miała miejsce 21 kwietnia ok. godziny 22:25 (dane na dzień 22.04.2022 r.) – reklama trwała 15 sekund.
Leroy Kremlin
We wtorek, 22 marca 2022, czyli niemal miesiąc po zaatakowaniu Ukrainy przez Rosję, zarząd Leroy Merlin Polska opublikował specjalne oświadczenie, w którym zapewnił o solidarności z mieszkańcami pierwszego ze wspomnianych krajów i wielkim współczuciu wobec ofiar wojny. W komunikacie tym jednak ani razu nie potępiono działań Rosji – co więcej, sama nazwa tego państwa w ogóle w nim nie padła. Firma nie zdecydowała się też na zatrzymanie czy ograniczenie swojej działalności na rynku rosyjskim, a jedynie na przekazanie “poważnych środków finansowych” na pomoc dla potrzebujących i sprowadzenie 300 związanych ze spółką osób z Ukrainy do Polski.
Bojkot firmy
Po zajęciu stanowiska względem wojny ukraińsko-rosyjskiej Leroy Merlin został zalany falą krytyki. Firma na kontrowersyjnej decyzji straciła zarówno wizerunkowo, jak i sprzedażowo – zgodnie z danymi opublikowanymi przez ekonomistów z PKO BP, firmy, które podjęły decyzję o pozostaniu w Rosji, spotkały się ze znacznym spadkiem obrotów w porównaniu do konkurencji.
Reakcja mediów
Leroy Merlin spotkał się z wielką dezaprobatą ze strony dotychczasowych partnerów medialnych. Ze współpracy z francuską marką wycofało się m.in. Polskie Radio. Grupa TVN podjęła natomiast nieco inną decyzję – na należącej do niej kanałach zatrzymano produkcję i emisję programów sponsorowanych przez Leroy Merlin. Ponadto znany prowadzący Krzysztof Miruć, będący jednocześnie głównym bohaterem kampanii reklamowej tej spółki, 18 marca na swoich mediach społecznościowych poinformował o zakończeniu tej współpracy.
Polityka Leroy Merlin wobec Ukrainy
2 marca 2022 r. grupa Leroy Merlin Polska opublikowała na swoim koncie na Facebooku komunikat z informacją o wstrzymaniu współpracy z dostawcami z Rosji i Białorusi. Niemal tydzień później, 11 marca, spółka obwieściła przekazanie kwoty 4,5 miliona złotych na pomoc swoim pracownikom z Ukrainy i pozostałym uchodźcom z ogarniętego wojną kraju. Mimo tych pozytywnych wiadomości, na firmie nadal kładzie się cieniem trwająca działalność na terenach Rosji.